Tuesday 18 October 2011

Dendrobium Bellatulum

Species Dendrobium Bellatulum





Dendrobium Bellatulum Rolfe 1903 SECTION formosae
Saiz Bunga : 2.3 hingga 4.5 cm
Asal Species : Himalaya,China,Thailand dan Vietnam
Kehidupan Species : 700 hingga 2100 meter DPL
Ketahanan bunga : 5 hingga 10 hari begantung pada keadaan cuaca

Species Dendrobium Bellatulum ini saya perolehi dari seorang rakan yang menetap di sempadan Thailand-Malaysia di Perlis. saya tunggu agak lama juga species ini sampai ke tangan saya. beliau memberi tahu saya bahawa species ini dibawa masuk dari Vietnam ke Thailand. species ini sampai ke tangan saya pada 16 october 2007. yang menarik species ini kecil lebih kurang 4 in pada setiap satu batang pokok.saya masih lagi menjaga species ini sehinggalah sekarang.

No comments:

Post a Comment