Friday 14 October 2011

Cologyne Rochusseni

Species Coelogyne Rochusseni 



 

 

 

Coelogyne Rochusseni de Vriese 1854 SECTION Tomentosae pfitzer & kraenzlin
Saiz Bunga : 6.25 cm
Asal Species di jumpai : Malaysia,Borneo,Jawa,Sumatra dan Philippine
Kehidupan Species : 1500 meter DPL
Ketahanan Bunga : 25 hari lebih bergantung pada penjagaan dan cuaca. species ini mengeluarkan haruman yang agak wangi apabila mekar 

Saya perolehi species Coelogyne Rochusseni ini dari bukit putus negeri sembilan ketika betugas disana pada 6 November 2006.saya menjaga species ini sehinggalah sekarang. dan yang terbaru saya Perolehi di air terjun Bekok Johor ketika membuat pendakian digunung tersebut pada 30 October  2011.di sana banyak terdapat species Coelogyne lebih kurang 5 atau 6 species Coelogyne yang saya temui disana dan saya akan paparkan gambar species itu pada lembaran akan datang ketika musim bunga...


No comments:

Post a Comment