Wednesday 12 October 2011

Phalaenopsis Cornu-Cervi


Species Phalaenopsis Cornu-cervi








Phalaenopsis Cornu-Cervi  (Breda) Blume & Rchb.f.1860 SUBGENUS Polychilos SECTION Polychilos (Breda) 1864.
Saiz Bunga : 3 hingga 5 cm
Asal Species ditemui di : Myanamar,Thailand,Laos,Virtnam,Kepulauan Nicobor,Malaysia,Jawa,Sumatra,Borneo dan Philippines.
Kehidupan Species : 200 hingga 1000 meter DPL
Ketahanan Bunga Mekar : 10 hingga 15 hari atau lebih bergantung pada penjagaan dan cuaca semasa.

Saya perolehi species Phalaenopsis Cornu-Cervi ini pada 12 january 2007 dipekampuangan orang asli di negeri sembilan. dekat dengan air terjun jeram toi.saya tak pasti nama kampung tapi jauh masuk kedalam hutan dan saya kesana besama rakan atas urusan rakan saya membeli rotan membuat sangkar burung.. tiba disana rumah tok batin penuh dengan phalaenopsis bermacam jenis. puas juga saya memujuk tok batin supaya menjual salah satu phalaenopsis.so kedatangan saya buat kali ke dua barulah berhasil mendapatkan Phalaenopsis Cornu-Cervi tempatan dengan bayaran RM20.00 sahaja.

No comments:

Post a Comment